PwC

Turun KY julkaisee kolme erilaista työpäivää pääyhteisyökumppanillamme PwC:llä. Seuraavassa yhteyshenkilömme Martina Westman kertoo hänen työarjestaan.

 

Maanantaipäivän to do -lista

 

Martina Westman, Employer Branding Specialist, Business Support/Human Resources

Löntystelen tavalliseen tapaani toimistollemme Ruoholahteen. Tavanomainen aamunaloitus, sillä ensin klikkaan koneen auki, haen kahvikupposen ja ryhdyn vastailemaan sähköposteihin. Työtapaani kuuluu erilaisten listojen kirjoittaminen, tänäkin aamuna pöydältäni löytyy useampi muistilappu. Tärkeimmät muistettavat asiat ja työtehtävät löytyvät lapulta, jonka olen perjantaina otsikoinut ”MAANANTAI TO DO!”. Ei siis tarvitse montaa kertaa miettiä, että mistä sitä aloittaisi. Ilmeisesti perjantaina olen ajatellut, että tuo huutomerkki saa minut jotenkin paremmin käyntiin. Olen huomannut, että listojen kirjoittaminen helpottaa työn organisointia huomattavasti, sillä työtehtäväni ovat välillä todellista sälää ja kaikkien asioiden mielessä pitäminen aiheuttaisi turhaa stressiä. Listoilla asiat pysyvät ’muistissa’ helpommin.

Tämän päivän listaa koristavat useisiin samanaikaisiin rekrytointiprosesseihin liittyvät asiat, kuten kandidaateille soittaminen, ei kiitos -viestien lähettäminen, palkkatoiveiden tarkistaminen ja uusien hakutekstien muokkaaminen. Listallani on tänään myös muistutuksena kahden erilaisen yritysvierailun yksityiskohtien suunnittelu. Toinen yritysvierailu on Lex ry:n tutustumiskäynti PwC:lle ja minä organisoin tapahtumaa kokonaisuudessaan. Onneksi puhujien valinta käy aika helposti, sillä työntekijämme ovat näistä tilaisuuksista innoissaan ja kertovat mielellään kokemuksistaan opiskelijoille. Samalle vierailulle valmistelen esityksiä HR-asioista sekä PwC:stä yleisesti.

Ennen lounasta tapaan ryhmäesimiehen, jonka kanssa suunnittelen uutta rekrytointiprosessia. Käymme läpi hakutekstiä ja keskustelemme vaadittavista kompetensseista. Käymme myös läpi aikataulua, eli milloin mahdolliset haastattelut pidetään, ja milloin on mahdollista ilmoittaa hakijoille ei kiitos-viestit. Ulkoinen työnantajamielikuvatyö liittyy vahvasti rekrytointiin ja ihmisten tasapuoliseen kohteluun prosessien aikana. Mitä läpinäkyvämpi ja nopeampi prosessi on, sitä parempi. On mielestäni hienoa, että hakijat pystytään pitämään ajan tasalla mahdollisimman hyvin. Vaikka prosessi viivästyy on tärkeää, että siitä informoidaan.

Lounastan tänään poikkeuksellisesti pikkuveljeni kanssa keskustassa. Valinta on helppo, eli sushipöytä kutsuu kahta nälkäistä työläistä. Lounaan jälkeen jatkan sähköpostin äärellä. Olen saanut paljon kysymyksiä eri työnhakijoilta mm. työn aloitusajankohdista ja koulutusasioista. Käyn myös sähköpostikeskustelua ruotsalaisen kollegani kanssa. He ilmoittavat joskus Ruotsin PwC:n avoimista työpaikoista Hankenilla ja minua kiinnostaa onko hyviä suomalaisia kandidaatteja löytynyt. Ja olihan niitä – tälläistähän on aina mukava kuulla. Iltapäivän aikana saan paljon erilaisia viestejä liittyen PwC:n oppilaitosyhteistyöhön. Vaasasta tulee kiitos meidän osallistumisesta yhteen tapahtumaan ja Hankenilta infoa CV-klinikkaan liittyvistä asioista. Viimeinen tunti iltapäivästä kuluu PwC:llä käytössä olevan soveltuvuusarviointimenetelmän parissa. Valmistelen siitä esityskalvoa, joka liitetään rekrytointiprosessimme kuvaukseen. Päivän aikana olen saanut paljon aikaiseksi. Palavereja on ollut tänään normaalia vähemmän, joten olen saanut juoksevia asioita mukavasti eteenpäin.

Pienoinen iltapäiväväsymys iskee ja täytyy kaivaa eväät kaapista – pähkinöitä, mitäpäs muutakaan. Työpäiväni alkoi puoli yhdeksän tienoilla ja nyt kello näyttää puoli viittä iltapäivällä. Tämä päivä on siis pysynyt hyvin työajassa, kun laittelen konetta kiinni. Muistan toki kirjoittaa to do -listan otsikolla ”TIISTAI” ennen lähtöä. Huomenna on hyvä jatkaa siitä!