ey2-300x163

Olen Asta Soiniitty ja aloitin työt Helsingin EY:llä tasan vuosi sitten elokuussa, niin sanotusti suoraan koulunpenkiltä. Vuoden mittaan olen tehnyt töitä n. 15:ssa eri toimialoja edustavissa asiakasyrityksissä. Näihin yrityksiin kuuluu mm. kansainvälisten konsernien tytäryhtiöitä, kotimaisia perheyrityksiä, sekä yksi kotimainen pörssiyritys. Positiivisena yllätyksenä olen päässyt mukaan toimeksiantoon, jossa tarkastus suoritetaan ulkomailla.

Tämä pienenä alustuksena sille, miltä päiväni nyt näin toisen vuoden tilintarkastajana näyttää. Vaikka suurimman osan ajasta vietämmekin asiakkailla, tulee näin syyskuun alussa vielä jonkin verran toimistopäiviä. Tässä siis esimerkki siitä mitä puuhailin taannoisena päivänä toimistolla.

Klo 8.30 saavun toimistolle ja selaan sähköpostin samalla hahmottaen päivän agendaa. Päätän aloittaa päiväni varaamalla eräälle asiakkaalle apukäsiä ulkomaan palvelukeskuksesta avuksi arvonlaskentojen tarkastukseen. Tapaan asian tiimoilta nopeasti tiimin senioria, joka sattuu myös olemaan toimistolla. Varmistan samalla chatin välityksellä, että ulkomaan päässä toimiva henkilö, jonka kanssa toivomme tekevämme yhteistyötä, on käytettävissä seuraavana toivomanani ajankohtana. Saan ajan sovittua ja varauksen lähetettyä eteenpäin.

Klo 9.30 jatkan töitä kyseisen asiakkaan arvonlaskennan tarkastuksen parissa, josta olemme antamassa lausuntoa lähiviikkoina. Aika ajoin vastailen muiden tiimien kyselyihin syksyn ja kevään aikatauluista, sillä näin alkusyksystä menee vielä jonkin verran aikaa suunnittelutyöhön.

Klo 11 lähden muutamien kollegoiden kanssa nauttimaan EY-talon ruokalan maukkaista lounasantimista ja vaihtamaan viimeisimmät kuulumiset.

Klo 11.45 palaan takaisin työpisteelleni ja olen saanut sähköpostia yhteen asiakkaaseeni liittyen. Olin edeltävällä viikolla ollut haastattelemassa asiakkaan varastoesimiestä ja hänen apulaisiaan sekä Tallinnasta Espooseen saapunutta ostajaa liittyen asiakkaan hankinta- ja ostoprosesseihin. Tarkoituksena oli käytännössä ymmärtää haastattelujen perusteella kuinka prosessit asiakkaalla etenevät. Dokumentointi, joka on hyvin iso osa tilintarkastustyötä, oli jäänyt viime viikolta kesken (kuten se ehkä toisinaan jää…), koska materiaalin hankinta tilintarkastukseen vie aina oman aikansa. Sähköpostilla sain asiakkaalta täydennystä materiaaleihin sekä kommentteja kokeneemmilta tiiminjäseniltä, joiden avulla täydennän dokumentointia ja jatkan kommunikointia asiakkaan business controllerin kanssa.

Klo 12.30 palaan aamupäivän agendalla olleisiin arvonlaskentoihin.

Klo 13.30 on sovittu tapaaminen kollegan kanssa ja siirryn jo samalla päivän kolmannen asiakkaan pariin.  Teemme alustavan suunnitelman ja työnjaon loppuviikosta tapahtuvalle tarkastukselle. Toisen vuoden tilintarkastajana pääsen siis jo hyvin vaikuttamaan, mitä töitä milläkin asiakkaalla teen – lisävastuuta saa helposti niin halutessaan.

Klo 14 siirryn kollegani kanssa auditorioon EY:n toimitusjohtajan Business update -tilaisuuteen, jossa käydään läpi mm. EYn eri osastojen kuulumisia niin Suomessa, Pohjoismaissa kuin maailmanlaajuisestikin.

Klo 15 palaan vielä kertaalleen arvonlaskentojen pariin, jotka saan klo 17 sen verran hyvään malliin, että päätän lähteä kotiin.

Vaikka ehkä cliché, tilintarkastajan jokainen päivä on erilainen. Tämä oli ehkä yksi harvoista kokonaisista toimistopäivistä, sillä loppu tilintarkastusvuosi tulee vietettyä enenevissä määrin asiakkailla, lähes siihen asti, kunnes tilintarkastaja lompsii taas pitkille kesälomille.

 

terveisin,paivani-tilintarkastajana-eylla

Asta

P.S. Mikäli tilintarkastus kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti tarkistaa trainee-hakumme, sillä nyt haemme tilintarkastustraineita ensi keväälle. Avoimet paikat löydän osoitteesta ey.com/fi/careers