Mitä saadaan, kun pistetään 60 kylteriä Suomesta, Islannista ja Tallinnasta yhteen viikoksi? Ainakin mökkeilyä, yliopistoa, baarikierrosta. Case-kilpailuja, paneelikeskustelua, Helan gåria. Unohtumattomia iltoja, cocktail-tilaisuutta, hyviä ja hämmentäviä presentaatioita, itsensä likoon heittämistä, paljon naurua ja huonoja läppiä. Ikimuistoisia hetkiä, niin uusien kuin vanhojenkin ystävien kanssa. 13 kuoleman väsynyttä, mutta maailman onnellisinta hymyilevää turkulaista.

Maanantaina 4.11. kolme autollista yli-innokkaita turkulaisia otti suunnan kohti Vaasan juna-asemaa, josta kauan odotettu NESU:n syysseminaari teemalla ”Advertise. NOW!” starttasi. Tunnelma oli levoton – tätä hetkeä oltiin jännitetty kuukausia, hikoiltu tunteja hioen täydellisiä hakemuskirjeitä ja viimein iloittu, kun sähköpostin inboxiin tulleessa viestissä luki ”accepted”. Turun 13 osallistujasta neljälle edessä oli ensimmäinen semma ikinä, joten ilmapiiri matkalla oli erityisen jännittynyt. ”Mitä helkkarii tää ny on? Onks tää oikeestikki niin huikeet, ku kaikki väittää?”

Enää ensimmäisen illan ja mökkisitsien jälkeen tuskin kukaan epäröi. Viikko oli saanut arvoisensa lähtölaukauksen, ja oli aika aloittaa päiväohjelma Vaasan Yliopiston case-tehtävällä. Koko 60 hengen semmaporukka jaettiin sekalaisiin ryhmiin, ja ryhmät saivat eteensä kimurantin aiheen pohdittavaksi. Toiset yrittivät keksiä ratkaisuja 30+ vuotiaiden alumnien sitouttamiseksi alumnitoimintaan, toiset taas pohtivat tulevien alumnien, eli tämän päivän opiskelijoiden, kiinnostuksen herättämistä.

Iltapäivällä siirryimme kuuntelemaan paneelikeskustelua tulevaisuuden markkinoinnista ja toimivasta mainonnasta. Panelisteina toimivat Sanna Dooley Unileveriltä, Mikko Vartiainen C2:lta ja Markku Aittola Folk Finlandilta. Aihe oli mielenkiintoinen ja kuuntelijat pääsivät esittämään teräviä kysymyksiä mm. Twitterin välityksellä.

 

Viikon aikana pääsimme ratkomaan caseja myös Fortumille aurinkoenergian markkinoinnista yrityksille ja kuluttajille, mainostoimisto C2:lle uusista markkinointitavoista joko ravintolalle tai autokaupalle, sekä SEFE:lle valmistuneiden ekonomien palveluista. Mahdollisesta väsymyksestä huolimatta jokainen semmalainen yritti parhaansa ja antoi panoksensa case-tehtäviin. Kaikki turkulaisetkin taisivat päästä harjoittelemaan englanninkielisiä esiintymistaitojaan ja toteuttamaan itseään lavalle. Myös päheät palkinnot voittajatiimeille kannustivat antamaan parastaan – baarikierroksen jälkeisen aamun taksikyytipalkinto Omena-hotellilta yliopistolle tuntui Lottovoitolta, ja taisivat mustat ja valkoiset Vaasan Yliopisto pipotkin päästä käyttöön viikon aikana.

Viikko huipentui perjantaina pidettyihin NESU-Finlandin maakokoukseen sekä koko yhdistyksen yhteiseen kokoukseen, jossa NESU:n uudeksi presidentiksi äänestettiin TuKYn oma Jussi Nieminen (paljon hurraahuutoja ja ilmapallohymiöitä Jussille)! Perjantai-illalla pääsimme sitsaamaan lähes 200 henkilön voimin Nordic Evening -sitseillä armeijateemalla, ja kirsikkana kakun päällä lauantai-illalla tytöt pääsivät loistamaan kauneudellaan ja pojat komeudellaan, kun onnistunut semmaviikko päätettiin upealla gaalatilaisuudella.

 

Sunnuntai-aamun sillis ja muiden, upeiden tyyppien hyvästely, sekä edessä odottava 5 tunnin pimeä automatka takaisin Turkuun toi surun puseroon yhdelle jos toisellekin, ja lähtö tuotti odotetusti vaikeuksia. Semma jätti jälkeensä monen tunnin univelat, vähän entistä mustemmat silmänaluset, oudon ja tyhjän olon, suuren ikävän, muutamat uudet naururypyt silmiin, satoja pieniä ja suuria hetkiä muisteltavaksi, sekä erittäin erittäin onnellisen mielen. Elämäni parhaiten käytetyt 200 euroa!

Kiitos vielä Vaasan järkkäilytiimille sekä muille auttaneille erittäin onnistuneista järjestelyistä ja huikeasta viikosta!

Ensi keväänä NESU:n seminaari järjestetään Helsingissä teemalla Experience It, jonne myös sinä voit osallistua! Lisätietoa täältä tai kevätseminaarin Facebook-sivuilta täältä.

Emilia Kauppinen

NESU-TuKY ’13

Tiedottaja