Muutama viikko takaperin järjestimme M313-seminaarin ja puolueellinen mielipiteeni on, että kaikki meni lopulta kaikkien yllätykseksi aika nappiin, vaikka loppumetreille asti kiristeltiin hampaita osallistujamäärän arvioinnissa ja aikataulujen suunnittelussa. Kerta kerralta tapahtuma on kasvanut ja tänä vuonna mukana oli ensimmäistä kertaa vieraita myös muista yliopistokaupungeista. Tuleville M-klubilaisille heitän haasteen kasvattaa M313:sta Suomen suurimman asiapainotteisen opiskelijatapahtuman. Vai Pohjoismaiden?

 
Seminaarin darrapäivänä suuntasin kohti Intiaa. Viisumihakemuksessa luki selkeästi, että kyseessä on sataprosenttinen tabula rasa -viihdematka, mutta uusista kulttuureista oppii tahtomattaankin kaikenlaista mielenkiintoista. Oikean hinnan löytäminen tinkimällä tulee tutuksi ja riksan takapenkillä mahtuu helposti matkustamaan neljä hyvin ruokittua reppureissaajaa. Markkinointihenkisenä kiinnitin huomiota krikettiotteluiden mainostaukojen tarjontaan ja erityisesti niiden määrään. Tuntui, kuin joka ikiseen pelitaukoon olisi tungettu parin minuutin mainoskarnevaali, joka kaiken lisäksi toisti aina samoja suhteellisen heikkotasoisia pätkiä ilman minkäänlaista järkevää sisältöä. Kielimuurilla saattoi osittain olla syynsä ymmärtämättömyyteeni tai sitten tarkoituksena oli vain toistojen vaikutuksesta syntyvä ”pakko ostaa” -hypnoosi. Suurin mainostaja oli Nokia, mutta Suomen lipun heiluttelun sijaan aloin lähinnä hyppiä seinille mainosten kohtuuttoman näyttömäärän takia. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon mainosaika kansallislajin mainoskatkoilla maksaa n. 1,2 miljardin henkilön maassa. Ei ehkä kuitenkaan Superbowl-luokkaa.

 
Multimiljoonakaupungista oli mukava palata kevättalvenraikkaaseen Helsinkiin, jossa Stockmannin Hullut päivät olivat juuri alkaneet. Delhin kuhisevia markkinapaikkoja alkoi tulla jo ikävä, kun ihmisvilinässä joutui ottamaan keltaista näkevien kyttyräselkämummojen kyynäräpäistä. Maailmanlopun meiningistä huolimatta haamukarkelot ovat markkinoinnin kannalta katsottuna lempikonseptejani. Ne ovat hinnoittelun juhlaa ja kontakti asiakaskunnan kanssa Hullujen päivien Facebook-sivulla saa minulta kouluarvosanaksi täyden ysipuolen. Samanlaista asemaa yhtä odotettuna ostotapahtumana on hyvin vaikea minkään muun suomalaisen ketjun saavuttaa. Vaikka olin juuri laskeutunut Suomen maaperälle, löysin itseni jonottamasta lentolippumyynnin aukeamista 7:20 torstaiaamulla numerolapulla 87. Hullua?

 
Tiedättekö mikä on ”Pecha kucha”? Itse en tiennyt neljä viikkoa sitten, mutta nyt tiedän. M-klubin excusta kiinnostuneille suosittelen määritelmän tsekkaamista kaikkitietävästä isosta W:stä ja osallistumista torstain avoimeen kokoukseen to 18.4. Parkin yläkerrassa klo 19. Salasana: Istanbul.

 
Joonas Kantoluoto
VPJ/M-klubi
Kirjoittajan punainen lanka katosi jo lapsuudessa