Olin tämän vuoden tammikuussa Kylteripäivillä Vantaalla. Hauskan iltaohjelman lisäksi tapahtumasta jäi tietysti parhaiten mieleen seminaariosuus, jossa pääsimme kuuntelemaan kuutta liike-elämän edustajaa puhujien muodossa. Jokaisella puhujista oli omat teemansa liittyen omaan työuraan ja alaan, mutta lähes jokaisesta puheesta pystyi löytämään yhden yhteisen teesiin: Myyntitaidot ovat lähes välttämättömyys liike-elämässä menestymiseen. Vaikka et olisikaan suoranaisesti myynnin tehtävissä, niin joudut kuitenkin perustelemaan jatkuvasti omia näkemyksiäsi todennäköisesti sekä oman yrityksesi henkilöstölle, että sen sidosryhmille.

Täten olinkin innostunut kuullessani, että yhteistyökumppanimme, tapahtumapalvelujen tuottaja Lyyti tarjoaisi koko yrityssuhdesektorillemme ilmaisen myyntikoulutuksen ja tutustumisen yritykseen heidän pääkonttorillaan 13.3. Pääsisimme siis sektorimme kuuden henkilön voimin saamaan tietoa, inspiraatiota ja ajatusten herättelyä alan oikeilta osaajilta.

Linnankatu 13, 7. kerros. Oven avaa Lyytin myyntijohtaja Petri Karvinen, joka tulisi vetämään koulutuksen. Meille selviää että Petrillä on kauppakorkeakoulumme alumnina myös TuKY-taustaa aina Ulkkiksesta taloustoimikunnan puheenjohtajuuteen. Onpahan Petri ollut myös edesmenneessä yrityssuhdevaliokunnassa, saman alan miehiä siis! Jotain huhua olimme kuullut Lyytin terassimaisemista jotka ulottuvat Blankosta Donnalle. Ensimmäinen reaktio oli silti “WAU”. Maisemien ihailujen jälkeen järjestäydyimme koulutukseen Lyytin neuvotteluhuoneessa. Koulutus oli jaettu neljään pääosa-alueeseen: Myynnistä yleisesti, myynnin sisällöstä, ohjelmistomyynnistä ja vapaata keskustelua.

Harvassa työssä joutuu pettymään yhtä usein kuin myynnissä. Lisäksi myynti on hyvin tuuripainoitteista ja myös jollain tasolla kausiluontoista. Tästä tulimmekin yhteiseen johtopäätökseen: voidaan päätellä, että myynnissä toimiakseen tarvitsee paksua nahkaa ja pitkää pinnaa. Petri nosti esille omat kokemuksensa esimerkiksi SV1:n (some things never change) suorittamisesta ja kehoitti meitä kaikkia kehittämään esiintymistaitojamme jo opiskeluaikana. “Tulkaa myyntiin jos haluatte muuttaa asioita” oli kantava teesi koulutuksen ensimmäsessä osiossa.

Myynnin sisällöstä koulutuksessa kuultiin paljon hyvää tietoa mm. referenssien käytöstä ja naapurikateuden luomisesta asiakkaille. “Teemme yhteistyötä tämän ja tämän yrityksen kanssa, ja he ovat saavuttaneet tätä ja tätä yhteistyöllä” on vahva tapa parantaa myytävän tuotteen uskottavuutta. Saimme kuulla myös mielenkiintoisia tarinoita Petrin omasta urasta Lyytillä ja joidenkin diilien luomista erikoistenkin väylien, kuten MSN Messengerin ja Twitterin avulla. “Älä puhu itsestäsi” oli Petrin suurin vinkki myyntiin. Totesimme, että lause pätee yllättävän hyvin myynnin lisäksi myös muuhun sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Varsinaisen koulutusosuuden jälkeen pääsimme vapaasti esittämään kysymyksiä ja keskustelemaan. Petri mainitsi luottamustehtävien hyödystä kysyttäessä niiden sosiaalisen aspektin sekä mahdollisuuden päästä ja oppia työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa. Verkostojen suuri merkitys nousi myös esille. “Kyse ei ole siitä mitä tiedät vaan siitä kenet tunnet”. Olimme kaikki yhtä mieltä koulutuksen jälkeen, että saimme paljon uutta tietoa ja ennenkaikkea draivia omiin tehtäviimme ja projekteihimme. Haluammekin vielä kiittää Lyytiä ja Petriä mainiosta mahdollisuudesta koulutukseen osallistumiseen!

Vasemmalta oikealle: Maikkeli, Petri, Ristomatti, Matias, Oskari, Olli-Pekka ja Noora.

Kuten nostin alussa esille, myyntitaidot ovat äärimmäisen arvostettuja työelämässä. Moni teistä on kuitenkin varmasti huomannut, että koulumme kurssitarjonnassa on hyvin vähän mitään myyntiin liittyvää. Yrityssuhdesektorillamme on kuitenkin suunnitelmia myyntiseminaarin järjestämiseen ensi syksynä SEFE yhteistyökumppaninaan. Stay tuned, you want to be part of this!

Oskari Rankamo

Turun KY:n yrityssuhdevastaava