Opinnot ovat asia, joka koskettaa
meitä kaikkia opiskelijoina. Melko yksinkertainen ja turhankuuloinen lause. Niin
voisi kuvitella. Jokaiselta löytyy varmasti mielipide opinnoistaan, käymistään
kursseista, opetuksen laadusta jne. Sen kyllä kuulee luentosaleissa ja
käytävillä turistessa. Kuitenkaan nämä musertavat kritiikit ja
maailmanmullistavat kehitysehdotukset päätyvät valitettavasti harvemmin itse
opiskelijoiden antamaan kurssipalautteeseen saakka, ja vielä sitä harvemmin sinne
päätyvät kiitoksen sanat hyvistä luennoista tai inspiroivista opettajista. Kurssipalautteen
vähyys kumoaa yllä olevan ensimmäisen lauseen: omat opinnot eivät näköjään
automaattisesti olekaan asia, joka jaksaisi kiinnostaa niin paljon, että palautteen
antamiseen uhraisi parisen minuuttia käymänsä kurssi kohti.
On monta lausahdusta, joilla
usein kuulee selittävän ”palautteenantamattomuuden”. Opettajat eivät oikeasti
lue palautetta. Jos lukevat, eivät tee sen pohjalta mitään. Eihän heitä
oikeasti kiinnosta, mitä opiskelijat ovat mieltä, palkka se juoksee kuitenkin.
Sitä paitsi, eihän yksittäisen opiskelijan mielipide paina yhtään mitään
suuressa joukossa. Ja miksi sitä palautetta antaisi, kun ei se itseä hyödytä:
eihän palautteen antaja samaa kurssia toistamiseen tule käymään.
Otetaanpas uudestaan: Opettaja ei
pääse muokkaamaan palautetta tai poistamaan epämieluisia osuuksia. Palaute
päätyy myös aineen vastuuopettajalle, ja on osana henkilökohtaisissa kehityskeskusteluissa.
On sekä kauppakorkeakoulun että opiskelijoiden etu, että koulutuksemme ja
tutkintomme on laadukas, ja sen puolesta puhuvat myös TuKKK:n
laatujärjestelmät. Yksittäisen opiskelijan mielipide on merkittävä, koska
yksilöistähän se suuri joukko muodostuu. Kurssien vastuuopettajat eivät ole
ajatustenlukijoita, ja palautteenantoprosentin jäädessä usein alle kymmenen on
vaikea päätellä kurssin käyneiden keskimääräiset mielipiteet. On myös
naurettavaa vedota siihen, ettei tule itse käymään kurssia uudelleen, sillä
meillä on kuitenkin yhteisvastuu opiskelijan näkökulman esiintuomisessa. Vanha
kunnon ”Jos kaikki ajattelisivat noin, kukaan ei tekisi mitään” –virsi. Huomionarvoista
on myös se, että kauppatieteiden opiskelijoilla on erittäin hyvät
palautteenantokanavat muiden alojen opiskelijoihin verrattuna, joita kannattaa
siis myös hyödyntää.
Sitä paitsi,
kurssipalauteprosentin noustessa nousee myös sen painoarvo ja opiskelijoiden
neuvotteluvoima.
Tsemppiä tentteihin ja antaa palaa! 🙂
Saila Kokkonen
Koulutuspoliittinen vastaava
Katoaako tämä ”kauppatieteiden opiskelijoiden erittäin hyvä palautekanava” syksyllä kun siirrymme nettiopsuun? onko tuky ry tehnyt voitavansa tämmöisen regression vastustamiseksi? surullinen kehityssuuunta..
eikö noita sähköpostiosotteita voisi millään pitää entisellään? Tullut annettua jo muutamaan tärkeään paikkaan + sillä on ihan tunnearvoakin..
Vaihtuuko mailiosoitteet vai? Sehän on aivan helvetin perseestä
Jep, kyllä meillekin aikanaan tulee etunimen ja sukunimen alkukirjaimista koostuva sähköpostiosoite ja tietysti @utu.fi-pääte
Sähköpostiosoitteet tulevat kyllä muuttumaan @utu.fi -päätteisiksi, mutten valitettavasti tiedä tarkkaa aikataulua. Ne tulevat kuitenkin yllämainittujen alkukirjainyhdistelmien lisäksi toimimaan myös etunimi.sukunimi -muodossa. Kurssi-ilmoittautumisen kauppakorkean kursseille olisi todellakin tarkoitus säilyä sähköisenä.
Täytyypi sanoa, että mailiosoitteen muuttaminen vituttaa. Mutta hei, mikäs sen miellyttävämpää kuin ensin muuttaa se utu-päätteiseksi, opiskella n. vuosi ja mennä sen jälkeen töihin, jolloin se taas muuttuu. Kiitos vaan tästä 🙂
Ja kai kaikki ilmooittautuminen tapahtuu netissä myös opsuun siirtymisen jälkeen.. Telttailujonot koulun ovien ulkopuolella sallin vain vuosijuhlalipunmyynnissä..
Itse olen huomannut seuraavat asiat palautteen antamisestani:
Palautteen antamiseen suhtaudun myönteisemmin, kun opettaja käy ekalla tunnilla edelliset palautteet läpi sekä kertoo miten niihin on suhtauduttu kurssin suunnittelussa.
Jos opettaja vastaa kurssin käynneille mailitse palautteeseen, ja myös kertoo siitä ennen palautteen antamista että aikoo vastata.
Opettaja jättää viimeiselle luennolle 5-10 min aikaa verbaaliselle palautteen antamiselle ja myös pyrkii vastaamaan siihen suoraan. Pienissä ryhmissä toimii paremmin, isoissa porukkaa saattaa livetä pois.. Voi myös pyytää kaikkia sanomaan nopeasti jotain kurssista.
Pienemmissä ryhmissä voi myös nopeasti kysyä ekalla luennolla oppilaiden odotuksia kurssista tai jotain muuta vähemmän tai enemmän olennaista. Tätä ”keskustelua” kun saa vielä jatkettua itse kurssilla, niin opiskelijatkin avaavat suuta helpommin loppupalautteessa.
Myös paperipalaute on hyvä ja toimiva vaikka viimeisellä luennolla tai tentin yhteydessä. Itse kuitenkin raapustan tähän vähän pakonomaisesti jolloin tekstistä tulee hyvin yksinkertaista ja sisällötöntä.
Nettipalautteeseen en ole koskaan vastannut.
Tuollainen näkyvä palautteen läpikäyminen kurssien alussa/aikana/lopussa todellakin motivoi parhaiten antamaan palautetta:) Tästä on annettu kiitosta henkilökunnan suuntaan, ja tätä käytäntöä toivotaan lisättävän tulevaisuudessa. Paperipalautteessa on positiivisten puoltensa lisäksi se miinuspuoli, että sen käsitteleminen (eli taulukointi sähköiseen analysoitavampaan muotoon jne) vie kauheasti aikaa ja resursseja. Muiden Turun yliopiston tiedekuntien palautejärjestelyistä on meneillään pientä kartoitusta, josko siitä olisi vinkkiä siihen, millaista palautteenkeruuta lähdemme tavoittelemaan tulevaisuudessa.
Siirtymä Opsuun tulee alkamaan tänä syksynä, mutta vain sen osalta, että lukukausi-ilmoittautumiset tehdään tuolloin Opsussa, muuten käytetään vielä Oodia. Siirtymäaika päättyy syksyyn 2011, jolloin Opsu otetaan kokonaan käyttöön. Siirtymäaikana Oodia ja Opsua tullaan käyttämään rinnakkain.
Opiskelutietojärjestelmien valmisteluryhmässä viime vuoden puolella oli mukana sekä TuKKK:n, TuKY:n, Turun yliopiston että TYYn edustus, jolloin asiasta keskusteltiin pitkään. TuKY teetti Opsuun ja UTUwebmailiin (sen aikaisilla ominaisuuksillaan) siirtymistä vastaan myös addressin. On kuitenkin sovittu Opsun ominaisuuksien kehittämisestä, jotta siirtymäajan lopussa ne vastaisivat Oodin toimiviksi havaittuja ominaisuuksia.
TuKY:n nettisivuille pyritään mahdollisimman pian saamaan materiaalia laajemmin yliopistoyhdynnästä seuraavista muutoksista koposektorilla.