Kannanotto Turun yliopiston opintotietojärjestelmä Opsun kehityksestä
Turun kauppatieteiden ylioppilaat, TuKY ry, ottaa kunnioittavasti kantaa Turun yliopiston opintotietojärjestelmä Opsun kehityksestä ja ilmaisee syvän huolensa sen nykytilasta.
Turun kauppatieteiden ylioppilaat ry:n mielestä Opsun nykytila ei luo mahdollisuutta opiskelijatietojärjestelmän aikataulunmukaiseen käyttöönottoon niiden määräysten mukaisesti, miten yhdistymissopimus sitä velvoittaa. Opsun kehitystyö on useassa eri vaiheessa viivästynyt ja sen toteutusta ei ole voitu suorittaa hankkeen vaatimassa aikataulussa. TuKY ry on aktiivisesti osallistunut järjestelmän pilotointiin kauppakorkeakoulussa ja kerännyt kahteen Opsun pilotointiin yhteensä yli tuhat opiskelijaa. Sen jäsenet ovat myös osallistuneet hankkeen ohjaus- ja projektiryhmän toimintaan rakentavina jäseninä. Kumpikin pilotti epäonnistui täysin projektin teknillisen valmistelun puutteellisuuden takia. Kauppakorkeakoulun opiskelijat ovat osallistuneet kumpaankin testiin ennakkoluulottomasti ja avoimesti, mutta kokevat molempien testien toteutustason ja ennakkovalmistelujen puutteen heitä aliarvioivaksi ja epäammattimaiseksi.
Turun kauppatieteiden ylioppilaat ry ei koe kykenevänsä sitoutumaan kolmanteen pilottikokeeseen aiempien pilottien kokemuksien takia. Emme myöskään usko, että on mahdollista kerätä riittävää opiskelijamäärää seuraavaan pilottiin niiden syiden takia, jotka ovat johtaneet aiempien pilottien epäonnistumiseen. Erityisesti 10.3. suoritetun pilotin epäonnistumisen näkyvä syy aiheutti opiskelijoissa julkista turhautumista ja vihaa heidän panoksensa aliarviointia kohtaan. Tämä esiintyi niin fyysisesti koulun käytävillä, kuin sosiaalisessa mediassa ilmenneiden kymmenien mielipiteiden muodossa.
Vaadimme opiskelijoiden opintotietojärjestelmä Opsun siirtymisaikataulun muuttamista siten, että lukuvuoden 1. periodin opiskelijailmoittautuminen suoritetaan nykyisin käytössä olevaan WebOodi-järjestelmään. Koemme yhteisen opiskelijatietojärjestelmän kehityksen kaikkia osapuolia palvelevaksi ja sitoudumme edelleen sen kehitykseen, mutta emme koe, että opiskelijatietojärjestelmä Opsun nykytila mahdollistaa yhdistymissopimuksen mukaisen palvelun sen alkuperäisessä aikataulussa
Turussa 10.3.2011
TURUN KAUPPATIETEIDEN YLIOPPILAAT RY:N PUOLESTA
Juho Harmaa
Tommi-Juhani Jokinen
hallituksen
puheenjohtaja hallituksen varapuheenjohtaja
Jakelu:
Keijo Virtanen, yliopiston rehtori
Tapio Reponen, yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori
Yrjö Saarikko, yliopiston tietohallintojohtaja
Petri Sjöblom, yliopiston opintohallinnon johtaja
Satu Lähteenmäki, kauppakorkeakoulun johtaja
Hannu Salmela, kauppakorkeakoulun varajohtaja
Rauli Elenius, TYY:n hallituksen puheenjohtaja
LOISTAVAA!
Hyvä, jatketaan samaa linjaa!
Ei Opsu tule ikinä vastaamaan samaa palvelutasoa kuin Weboodi ainakaan, jos sitä ei osata vaatia. Weboodin toimivuus on opiskelijoiden näkökulmasta yksi tärkeimmistä edunvalvontaa koskevista asioista, joihin TuKY voi tällä hetkellä yhdistyksenä vaikuttaa. En tiedä miten hallituksen resurssit ovat tällä hetkellä jakautuneet, mutta rivijäsenenä toivoisin, että painopiste kohdistuisi tähän tärkeään asiaan. Tätä tilaisuutta ei tule uudestaan. Myös rivijäsenenä osoitan erityistä tyytymättömyyttä tämän hetken tilanteeseen. Ei hyvältä näytä!
Hyvä kannanotto.
Nyt on kuitenkin aivan pakko esittää kysymys (itse kun tähän ei juurikaan pääse näin riviopiskelijana vaikuttamaan ja tiedotuskin koko Opsu-projektista tuntuu olleen aika olematonta), että koska tämä nyt on jo todistettu, ettei NettiOpsu ole kykeneväinen siihen, mihin se on tarkoitettu, tai sen projektitiimi ylipäätänsä luomaan kyseistä järjestelmää, niin minkä takia tämä siirto täytyy tehdä?
Ymmärtääkseni (ihmisten kanssa olen siis puhunut, lähteiden luotettavuus -/+ 100) meillä on n. 260 kurssia Oodissa kun Opsussa puolestaan on koko yliopistolla noin 86. Pitääkö tuo paikkansa? Minkä takia Oodia ei voitu levittää yliopistolle jos noin on, miksi Opsusta piti saada tämä uusi ja hieno?
Alkaa henkilökohtaisella tasolla korpeamaan tämä yhdistyminen pikku hiljaa enemmän, koska tästä ei yksinkertaisesti ole ollut meille juurikaan hyötyä. Jäsenistölle tuntuu olleen enemmän haittaa kaikkien teknisten ongelmien ym. etujen menetyksien muodossa kuin mitä tästä koko hommasta ollaan saatu. Ja varsinkin sen takia, että yhdistymispäätöstä tehtäessä (jossa meidän opiskelijoita ei juurikaan kuultu saati tiedotettu asioista mitään) mainostettiin sitä kuinka luodaan toimivia, hienoja järjestelmiä, synergiaa ja meidän edut paranee. Tähän mennessä en ole nähnyt mitään muuta kuin pettymyksiä ja kykenemättömyyttä (siis yliopiston puolelta) pystyä hoitamaan projektia saati täyttämään niitä lupauksia, jotka yhdistymisestä on annettu. Se nimenomaan tuntuu aliarvioivalta ja epäammattimaiselta, sekä rehellisesti sanottuna siltä, ettei meidän opiskelijoista edes olla kiinnostuneita, koska asioita ei viitsitä edes yrittää hoitaa kunnolla (koska ei kai ne noin inkompetentteja voi olla, eihän?).
Tosin jokseenkin arvattavissa, että näin tulee vielä tapahtumaan. Myytiinhän Euron käyttöönottokin suomalaisille sillä, että yleinen hintataso laskee ja se on tosi hyvä juttu. No, eipä se nyt aivan noinkaan mennyt.
Kaiken maailman vähemmistöjen eduista tapellaan yliopistolla henkeen ja vereen sekä ne kyllä pelastetaan yliopistoyhteisössä näköjään, mutta ilmeisesti koska ei olla se ”huonompiosaisempi vähemmistö” niin eipä sillä sitten niin väliä…
Minkä takia yliopisto ei eds itse juuri käytä Opsua? – Koska toisin, kuin kauppakorkeakoulu; yliopisto on todella hajanainen eli jokainen laitos saa päättää itse saioistaan paljon enemmän mitä TuKKK:ssa. Siis kukaan ei ole tähän mennessä määrännyt heitä käyttämään Opsua, toisin kuin meillä käytetään WebOodia.
Laitokset eivät käytä Opsua, koska se ei vastaa heidän tarpeitaan. Vastaavasti tietohallinto ei kehitä Opsua, koska kukaan ei valita että siinä olisi jotain vikaa; kukaan ei valita, koska kukaan ei käytä.
Suurin ongelma yliopistolla, joka taas näkyy Opsu kokeilussakin on, ettei kommunikaatio toimi missään määrin: Ekalla kerralla kukaan ei yksinkertaisesti ollut kertonut palvelimista vastaaville, että rasitustesti tehdään.
Yliopisto on vaan uskomattoman surkeasti johdettu organisaatio. Osa tietohallinon ihmisistä on rehellisesti inkompetenttejakin, mutta suurin ongelma on siinä että ihmisiä kiinnostaa lähinnä oman asiansa tekeminen.
Ja noihin synergia etuihin; tapio reposen sanoin: ”Yliopistoyhdistymisen tarkoitus ei ollut synergiaetujen tai opiskelijoiden takia, vaan yliopiston yhteisen pääluvun kasvatus”(eli määrärahojen kasvatus)
Like!
Jos opsu tulee käyttöön ilman samaa palvelutasoa mitä Weboodissa on, niin mennään kaikki tse:n opiskelijat vaikka 1kk mittaiseen lakkoon.
Onko rivijäsenellä mitään mahdollisuutta vaikuttaa tähän tilanteeseen? Ja ”äänestä edari vaaleissa” ei ole se vastaus jonka haluan!
On tainnut yliopistolla taas olla se meininki että ”Taas ne kauppakorkealaiset siellä valittaa ja haluaa jotain erityishuomiota, mikään ei riitä ja pitäisi niitten nyt ymmärtää että Yliopisto ei toimi tuolla tavalla.” Tällaista asennetta nimittäin olen käytävillä huomannut..
Mikä muuten oli alunperin se syy, että kauppislaiset siirtyvät Opsuun, eikä muista tiedekunnista Weboodiin? Itse en ole kokenut Weboodia käyttäessa juurikaan ongelmia, joten ehkä siksikin ihmettelen, miksi ei käytettäisi ja kehitettäisi lisää jo valmiiksi toimivaa ohjelmaa sen sijaan että siirrytään kaikki Opsuun, mistä sitten tehdään yhtä toimiva kuin Weboodista…
Opsu on halvempi.. ja koska yliopiston täytyy tehdä kaikki itse.
Tuntuu Opsu olevan enemmän arvovaltakysymys kuin järkikysymys. WebOodi on puutteistaankin huolimatta erinomaisen toimiva järjestelmä ja vanha viisaushan on ”don’t fix something which isn’t broken”.
Hienoa!
Turussa asiat ruukataan tehdä toisin. Näinhän myös TYY:n kirjaston suhteen. On se niin kivaa kun on OMA ja ERILAINEN järjestelmä. Toimivuudesta ei niin väliä. *ittu.
Weboodi on kalliimpi kuin Opsu. Opsua varten on vielä palkattu henkilökunta, ja vakituisia ei ole tapana potkia pois julkisella sektorilla.
Mutta mutta, kun olen kuullut ja käsittääkseni koko Suomen yliopistot siirtyvät ”2.0” weboodiin joskus 2015, joten tämäkin päivä tulee vielä. Sitten taas koulutetaan koko yliopisto käyttämään weboodia. Tämän olisi jo voinut tehdä 2011..
Opsun puolesta oli ehdottomasti hinta ja valmis työvoima, joka ei jousta sitten paskaakaan yliopistossa. Myös isompi TY voitti luonnollisesti TuKKK:n. Lopputuloksena vuosien saatossa kehittetyt toimivat järjesteltmät kuopataan, koska paskempikin saaattaa yhtä hyvin toimia. TuKKK OLI Suomen toiseksi paras yliopisto opiskelijanäkökulmasta heti HY:n jälkeen, opiskelijajärjestelmät olivat parhaat TuKKK:ssa. Kaikki tulevat tietämään missä ”uusi” TY tulee olemaan seuraavassa testissä. No onpahan jotain kerrottavaa sitten lapsille ja kyllä tästä nyt jotain oppii integraation ongelmista. Muista lisätä se CV:hen kaiken luottamustoimen yläpuolelle 🙂
Kiitos TuKy ry:n hallitukselle! Tämä on asia, missä ei tule antaa periksi. Toimiva kurssi-ilmoittautuminen on erittäin tärkeä asia Kauppakorkeakoulun opiskelijoille!
lahjakortit voitaisiin kuitenkin arpoa kauppislaisten kesken, sillä niitä on luvattu meille molempien testien kohdalla. menevätkö ne nyt sitten yliopistolaisille, jotka alkavat testaamaan opsua?
Lahjakortit taisi mennä jo… http://www.utu.fi/opiskelu/opinnot/ajankohtaista/nettiopsu_rasitustesti_…
Hyvä kannanotto, mutta muistakaa käydä nämä viestit tarkasti läpi, ennen lähettämistä. Viestissä on pientä ristiriitaa, koskien TuKY ry:n sitoutumista yhteistyöhön:
Ensin sanotaan, että
”Turun kauppatieteiden ylioppilaat ry ei koe kykenevänsä sitoutumaan kolmanteen pilottikokeeseen aiempien pilottien kokemuksien takia.”
Sen jälkeen kuitenkin todetaan, että
”Koemme yhteisen opiskelijatietojärjestelmän kehityksen kaikkia osapuolia palvelevaksi ja sitoudumme edelleen sen kehitykseen, mutta emme koe, että opiskelijatietojärjestelmä Opsun nykytila mahdollistaa yhdistymissopimuksen mukaisen palvelun sen alkuperäisessä aikataulussa”
On ristiriitaista sanoa, että sitoudutaan kehitykseen, jos ei suostuta osallistumaan pilotteihin. Kuten viestissä todettiin, yliopiston epäammattimaisuus on ollut loukkaavaa. Jos tähän halutaan vastata lakkoilemalla, niin voitaisiin sitten ainakin suoraan sanoa se, eikä viestiä asiasta ristiriitaisesti.
Niin, Weboodihan on käytössä yliopistoissa ympäri Suomea; Aallossa, Lappeenrannassa, Oulussa, Vaasassa, Itä-Suomessa.. jne.
Ihmeellistä jääräpäisyyttä ja ahdasmielisyyttä lähteä sooloilemaan oman projektin kanssa, varsinkin, kun projektiin ei selkeästi ole mitään erityistä kiinnostusta eikä resursseja.
Ottaen huomioon kauppakorkeakoulun erilaisen ja huomattavasti itsenäisemmän luonteen muihin tiedekuntiin nähden voidaan kai perustellusti kysyä, että minkä takia me emme Weboodissa voisi pysyä. Tottakai sen sinänsä ymmärtää että yhdessä yliopistossa yhdenmukaistamiseen pyritään.. mutta tarviiko sen tapahtua järjen ja hyödyn kustannuksella.
Nyt, kun meitä anotaan jälleen osallistumaan pilottiin, niin miten reagoimme? Voimmeko mennä täydelliseen lakkoon asian suhteen ja antaa yliopiston testata toimiiko Opsu edes kadun toisella puolella opiskelevilla? Missä on edari, kun kerrankin tarttis taustatulta…
Eli lahjakortit meni sitten loppujen lopuksi yliopiston puolelle? Siistii..
Hienoa!!
Lakkoon mä sanon! Ei meitä pompotella!